Efektivitas Integrasi Multimedia Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam

Studi Kasus di SMA Al-Azhar Kota Batam

Authors

  • Nur'aini STAI Ibnu Sina Batam
  • Erina STAI Ibnu Sina Batam

Keywords:

Multimedia integration, Islamic Education, Effectiveness, student engagement, teacher perceptions

Abstract

This case study investigates the effectiveness of multimedia integration in Islamic Education learning at Al-Azhar High School in Batam City. With the advancement of technology, integrating multimedia into education has become increasingly prevalent. However, its effectiveness in teaching Islamic Education needs thorough examination. This study employs qualitative methods, including observations, interviews, and document analysis, to explore students' and teachers' perceptions of multimedia integration. Findings suggest that multimedia integration positively impacts students' engagement, motivation, and comprehension of Islamic teachings. Additionally, teachers acknowledge multimedia's potential in facilitating interactive and dynamic learning experiences. The study underscores the importance of strategic multimedia integration in enhancing Islamic Education pedagogy

References

Hardianto, D. (2011). Penerapan prinsip desain multimedia untuk pembelajaran. In International Conference Proceeding “ICT in Education For Peace (Vol. 1, No. 3, p. 10).

Karimah, L., Raeh, R. N. B., & Anggareni, D. (2022). Integrasi Multimedia Pembelajaran Interaktif Untuk Penanaman Literasi Anak Usia Dini di Kota Solo. JURNAL PENDIDIKAN DAN SAINS, 2(1).

Syam, A. A. (2022). Pengaruh Penggunaan Multimedia Interaktif Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPA Kelas VIII SMP Negeri 2 Bontosikuyu Kabupaten Kepulauan Selayar.

Sari, D. (2021). Dampak Penggunaan Media Berbasis Teknologi Terhadap Aspek Kognitif Anak Usia 4-6 Tahun (Doctoral dissertation, UIN AR-RANIRY).

Surjono, H. D. (2017). Multimedia pembelajaran interaktif konsep dan Pengembangan, Yogyakarta: UNY Press.

Stefanuslee, J. (2023, 9 Maret). Definisi Multimedia Beserta Elemen-elemennya. Kompasiana. https://www.kompasiana.com/image/ignasia41773/6033b493d541df0e460ffda3/definisi-multimedia-hingga-elemen-elemen-dalam-multimedia

Ibnu Hajar. (2018). Pendidikan Agama Islam Bertujuan Membentuk Peserta Didik Berahlakul Karimah. Kanwil Kemenag Prov. Jambi. https://jambi.kemenag.go.id/news/6443/drs-h-ibnu-hajar-pendidikan-agama-islam-bertujuan-membentuk-peserta-didik-berahlakul-karimah.html

Ndun, E. M. (2019, 30 Oktober). Peran Pendidikan Agama dan Moral Dalam Pendidikan di Indonesia. Kementerian Agama Republik Indonesia. https://ntt.kemenag.go.id/opini/628/peran-pendidikan-agama-dan-moral-dalam-pendidikan-di-indonesia

Mahsun. (2021). Peranan Penting Pendidikan Agama Islam bagi Mahasiswa dan Dosen di Lingkungan Perguruan Tinggi. Millennial: Jurnal Pendidikan dan Studi Islam, 1(2), 143-159.

Rohmiyati, F. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik di SMP N I Candipuro (Skripsi). Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Yus, D. R. (2019). Penggunaan Multimedia Pembelajaran PAI dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa di SMP Negeri 7 Banda Aceh (Skripsi). Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Darussalam-Banda Aceh.

Downloads

Published

2024-06-28