Metode Eksperimen Dalam Meningkatkan Literasi Sains Anak Usia Dini
Keywords:
Experimental methods, scientific literacy, early childhood educationAbstract
Science education in early childhood plays an important role in the development of cognitive and critical thinking abilities. One effective method for increasing scientific literacy is through the experimental method. This article aims to examine experimental methods in the context of early childhood education, introduce scientific concepts in a fun and effective way, and support children in developing a high curiosity about the world around them. The method used in writing this article is a literature review, which includes analysis of various relevant literature sources, both from previous research and science education theories. Through this approach, this article seeks to provide insight into the implementation of experiments as a strategy that can be applied in early childhood education environments to strengthen their scientific literacy
References
American Association for the Advancement of Science (AAAS). (1993). Benchmarks for Science Literacy. Oxford University Press.
Anggraini, T. (2020). Pengaruh Pembelajaran Sains terhadap Pengembangan Keterampilan Berpikir Kritis Anak PAUD. Jurnal Ilmu Pendidikan, 19(1), 25-39.
Fadillah, L. (2018). Membangun Kreativitas dan Literasi Sains Anak Usia Dini Melalui Eksperimen. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Anak, 12(2), 99-112.
Gunawan, S. (2021). Peran Pendidikan Anak Usia Dini dalam Meningkatkan Literasi Sains dan Keterampilan Sosial Anak. Jurnal Pengajaran Sains, 17(4), 105-116
Hsin, C. T., & Wu, H. K. (2011). The role of science inquiry-based learning on preschool children’s science learning. Journal of Early Childhood Education, 34(1), 1-21.
Hamzah, I. (2020). Inovasi Pengajaran Sains di Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 11(3), 102-112.
Kemendikbud. (2022). Modul Pelatihan Guru PAUD dalam Mengintegrasikan Pembelajaran Sains. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia.
Kurniawati, L. (2021). Metode Eksperimen dalam Pendidikan Anak Usia Dini: Mengembangkan Keterampilan Sains dan Sosial Anak. Yogyakarta: Penerbit Cendekia.
Lestari, I. (2017). Pentingnya Eksperimen Sains dalam Meningkatkan Kemampuan Problem Solving Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 8(1), 40-52.
National Research Council. (2009). Learning Science in Informal Environments: People, Places, and Pursuits. Washington, DC: The National Academies Press.
Nasution, M. (2020). Pendidikan Sains di PAUD: Teori dan Praktik. Bandung: Pustaka Setia.
Nursalam, S. (2018). Eksperimen Sains untuk Meningkatkan Kreativitas Anak di Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Penelitian Pendidikan Anak, 14(3), 70-80.
Prasetya, A. (2019). Penerapan Metode Eksperimen dalam Pembelajaran Sains di Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Ilmu Pendidikan, 21(1), 44-56.
Pudjiastuti, T. (2020). Peran Masyarakat dalam Meningkatkan Literasi Sains pada Anak Usia Dini di Indonesia. Pendidikan dan Kebudayaan, 26(1), 45-58.
Rahmawati, F. (2021). Pengaruh Teknologi terhadap Pembelajaran Sains Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 14(1), 65-76.
Sudirman, R. (2019). Pendidikan Sains pada Anak Usia Dini: Tantangan dan Peluang. Jakarta: Penerbit Eduka.
Suryadi, S. (2019). Mengembangkan Keterampilan Berpikir Kritis Anak Melalui Pembelajaran Sains di PAUD. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 13(2), 90-103.
Sari, D. (2021). Pemanfaatan Teknologi untuk Meningkatkan Literasi Sains Anak Usia Dini di Indonesia. Jurnal Teknologi Pendidikan, 15(3), 202-215.
Suryani, T. (2020). Pengembangan Literasi Sains pada Anak Usia Dini: Peran PAUD dalam Pembelajaran Sains yang Menyenangkan. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 8(1), 72-84.