Internalisasi Model Pembelajaran Keluarga Dan Sekolah Pada Mata Pelajaran PAI Di Madrasah Aliyah Batamiyah Batam
Keywords:
Family School; Collaboration, Islamic Education, Character DevelopmentAbstract
This study aims to evaluate the implementation of a family and school-based learning model in Islamic religious education at Madrasah Aliyah Batamiyah Batam. This model integrates the active roles of families and schools in designing, implementing, and monitoring the educational process to enhance students' understanding and application of Islamic teachings. The research utilizes a mixed-method approach, combining qualitative methods through in-depth interviews and quantitative methods via surveys to collect data on the effectiveness of the implemented learning model. The results indicate that the close collaboration between families and schools significantly enhances students' comprehension of the Qur'an, Hadith, and fiqh principles. This synergy strengthens the application of Islamic values such as honesty, responsibility, and social awareness in students' daily lives. The learning model also facilitates the structured and practical development of students' character, providing an environment that supports the application of Islamic values in both social interactions and personal activities. These findings underscore the importance of a family and school-based learning model in creating a holistic and consistent learning experience. This study contributes to the development of more effective Islamic religious education strategies by emphasizing the integration of theory and practice, supported by active involvement from both home and school environments. The implications of these findings can serve as a reference for improvements and innovations in religious education in madrasahs and other Islamic educational institutions.
References
Aisyah, S. (2021). Pendekatan Terpadu dalam Pendidikan: Integrasi Metode dan Teknik Pembelajaran untuk Kebutuhan Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 9(1), 34–48.
Ali, M. (2018). Pendidikan Keluarga dan Sekolah: Sinergi dalam Mencapai Tujuan Pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 5(1), 1–12.
Aminah, S. (2019). Penguatan Karakter Siswa Melalui Pendidikan Agama Islam: Studi tentang Nilai-Nilai Akhlak dalam Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Islam Dan Sosial, 8(2), 90–103.
Arifin, S., & & Rekan. (2020). Kolaborasi Keluarga dan Sekolah dalam Pendidikan Agama Islam di Sekolah Menengah Atas. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 15(2), 123–136.
Azra, A. (2017). Islam dan Tantangan Modernitas. Pustaka Paramadharma.
Daradjat, Z. (2016). Pendidikan Agama Islam dalam Perspektif Gender. RajaGrafindo Persada.
Dewi. (2019). Penerapan Nilai-Nilai Islam dalam Kehidupan Sehari-Hari: Strategi dan Praktik dalam Pendidikan Agama Islam. Jurnal Studi Pendidikan Agama, 8(1), 34–46.
Eggen, P., & Kauchak, D. (2018). Educational Psychology: Windows on Classrooms. Pearson Education.
Hidayah, N. (2019). Pendekatan Kontekstual dalam Pendidikan Agama Islam: Pembelajaran Al-Qur’an, Hadis, dan Fiqih di Sekolah. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Islam, 9(1), 88–101.
Hidayat, K. (2016). Pendidikan Karakter: Menuju Insan Kamil. Pustaka LPPI.
Hidayat, K. (2018). Pendidikan Karakter: Membentuk Generasi Unggul di Era Global. Remaja Rosdakarya.
Hidayat, T. (2020). Implementasi Nilai-Nilai Islam dalam Kehidupan Sehari-Hari Siswa: Integrasi antara Pendidikan Teoritis dan Praktik. Jurnal Pendidikan Islam, 11(2), 77–89.
Huda, S. N. (2020). Peran Orang Tua dalam Pendidikan: Keterlibatan dan Dampaknya terhadap Prestasi Akademik Anak. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 8(1), 45–59.
Joyce, B., & Kauchak, D. (2016). Models of Teaching. Pearson Education.
Kamil, A. (2019). Peran Keluarga dalam Kolaborasi Pendidikan: Mengoptimalkan Sinergi antara Rumah dan Sekolah. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan., 6(2), 75–89.
Mulia, S. M. (2020). Islam dan Feminisme: Membangun Kesetaraan Gender. Pustaka Pelajar.
Prabowo, Y. (2018). Keterlibatan Orang Tua dalam Pendidikan: Strategi dan Implementasi di Sekolah. Jurnal Pendidikan Anak, 7(2), 112–124.
Rahman, A. (2019). Model Pembelajaran Terpadu: Mengoptimalkan Metode dan Teknik dalam Pendidikan. Jurnal Studi Pendidikan, 10(2), 98–112.
Rizki, M., & Fatimah, S. (2021). Pengaruh Lingkungan Keluarga terhadap Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Madrasah Aliyah. Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 45–58.
Rusman. (2018). Model-Model Pembelajaran: Mengembangkan Profesionalisme Guru. Rajawali Pers.
Sani, R. A. (2019). Pembelajaran Saintifik untuk Implementasi Kurikulum 2013. Bumi Aksara.
Setiawan, W. (2019). Kebutuhan Siswa dalam Pembelajaran: Pendekatan dan Strategi untuk Meningkatkan Efektivitas Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Psikologi, 8(2), 77–89.
Shihab, M. Q. (2017). Wawasan Al-Qur’an: Tafsir Tematik atas Ayat-ayat Pilihan. Lentera Hati.
Slavin, R. E. (2019). Educational Psychology: Theory and Practice. Pearson Education.
Subagyo, A. (2019). Optimalisasi Sumber Daya Keluarga dan Sekolah dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran. Jurnal Studi Pendidikan, 9(1), 90–102.
Subandi, A. (2020). Pembentukan Karakter Melalui Pendidikan Agama Islam: Implementasi Nilai-Nilai Islam dalam Kehidupan Sehari-Hari. Jurnal Pendidikan Dan Karakter, 11(1), 45–59.
Suryani, E. (2022). Model Pembelajaran Berfokus pada Kebutuhan Siswa: Pendekatan Adaptif dan Fleksibel. Jurnal Pendidikan Dan Inovasi, 12(1), 56–68.
Trianto. (2017). Model-Model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivistik. Prestasi Pustaka.
Yuliana, W. (2020). Sinergi Keluarga dan Sekolah dalam Peningkatan Kualitas Pembelajaran: Memanfaatkan Teknologi dan Dukungan Emosional. Jurnal Pendidikan Dan Teknologi, 11(2), 45–59.
Zainuddin, M. (2021). Meningkatkan Pemahaman Siswa terhadap Ajaran Islam: Strategi Pengajaran Al-Qur’an, Hadis, dan Fiqih. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 10(2), 55–68.